حتما مقالات روانشناسی کودک زیر را مطالعه بفرمایید. در این مقاله مطالب مختلفی درباره روانشناسی کودکان ارائه شده که امیدوارم از آن ها لذت ببرید.

روانشناسی کودک

در روانشناسی کودکان، این مطلب را داریم که روانشناسی کودک دسته بندی مختلفی دارد که یکی از دسته بندی های روانشناسی کودک، آن ها را آب زیر کاه معرفی می کند. در مقاله زیر درباره آن می خوانید

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک: کودک آب زیر کاه

کودکان شیطانی که در کنار این صفت، در بیشتر مواقع خود را مظلوم و قابل ترحم نشان داده و سعی در بدگویی از دیگران دارند تا بلکه شاهد تنبیه آنان باشند. در روانشناسی کودک این افراد، در انجام کارها و یا امتحانات، تمایل زیادی به تقلب کردن دارند و از همه مهمتر میل به آزار رساندن به دیگران در آنها بسیار شدید است به طوری که از انجام این کار غرق در لذت و شادمانی می گردند. اگر کاوشی در زندگی روانشناسی کودک بکنیم، خواهیم دید که آنان طبق روانشناسی کودکان در زندگی خود با مشکلات عمیق عاطفی مواجه بوده و هستند و همیشه به جای اینکه مورد لطف و توجه دوستان و جمع صمیمانه شان قرار گیرند، به طریقی از طرف آنها طرد شده اند و والدین با برخورد سختگیرانه خود در تداوم این امر تاثیر خیلی گذاشته اند. اما نکته در روانشناسی کودکان قابل توجه است که این مشکل نیز همانند سایر مشکلات تربیتی، قابل حل بوده و تنها مقداری زمان و صبر می طلبد تا کودک از حالات زشتی که تنها خود از بروز آنها رضایت دارد، دست بردارد. با روانشناسی کودک برای این منظور کافی است تا والدین بر اساس روانشناسی کودکان ، توجه بیشتری به کودک مبذول داشته و زمانی که رفتاری مناسب از کودک سر میزند، او را مورد تشویق به ویژه از نوع عاطفی قرار دهند. گذاشتن مسئولیت بر دوش کودک نیز در روانشناسی کودکان، سبب می شود تا او به با ارزش بودن خود پی برده و علاوه بر اینکه فرد مسئولی بار می آید، به سمت انجام کارهای خوب بر اساس روانشناسی کودک تغییر مسیر دهد.

بیشتر بخوانید >>>  تست افسردگی بک (واقعی با پاسخ دقیق)+ روانشناسی رنگ ها

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک: سوق دادن کودک به نظم

یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان، بی­ توجهی آنها نسبت به امور درسیشان میباشد. این گروه از کودکان که گاهی القابی همچون کم توجه و سر به هوا به آنها نسبت داده می شود، کودکانی هستند که در بیشتر موارد در انجام تکالیف درسی خود و یا امور محول شده به آنها، سهل انگاری نموده و مرتکب اشتباهات بسیاری می شوند. طبق روانشناسی کودکان در بسیاری موارد دیده شده است که حتی در نگهداری وسایل شخصی شان نیز بی مسئولیت بوده و به وفور لوازم خود را گم کرده، بعضا آنها را خراب و یا گم کرده اند. علل بسیار زیادی در بروز این امر دخیل هستند که از مهمترین آنها بی توجهی و انتظار بیش از حد والدین از کودک بدون در نظر گرفتن پتانسیل های او می باشد. موارد دیگری نیز از جمله نبود برنامه مناسب برای کودک از سوی والدین و گاهی اولیاء مدرسه، روش تدریس یکنواخت و غیر جذاب معلم، مشکلات فکری که کودک با آنها دست به گریبان است، شنیدن صداهای نابهنجار هنگام تدریس معلم، ترس و عدم علاقه کودک به معلم و مدرسه، مشارکت ندادن کودک در کارهای گروهی و… می باشد. رفع این مشکل، نیاز به همکاری و تعامل دو سویه والدین و معلم کودک دارد. برای این منظور، آنها می­بایست توجه بیشتری به کودک نموده و با او دوستانه و نه از روی خشم و عصبانیت، درباره احساسات و افکارش صحبت نمایند. اگر کودک در منزل تکالیف خود را به درستی انجام نمیدهد و سرسری از کنار آن می گذرد، میبایست والدین بدون هیچگونه تذکر و یا تهدیدی او را با تکالیف ناقص به مدرسه فرستاده و تکالیف از سوی معلم مورد قبول واقع نگردد. وقتی در روانشناسی کودک را مجبور کنیم که تکلیف خود را درست انجام دهد، سعی می کند در همان بار اول تکلیف را صحیح انجام دهد و دیگر به این سو و آن سو نرفته و بر اساس روانشناسی کودکان کار را درست انجام می دهد.

بیشتر بخوانید >>>  مطالب روانشناسی: روانشناسي موضوعات جدید، مطالب روانشناسی موفقیت

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک: خواب در روز برای کودکان لازم است؟

بر اساس روانشناسی کودک خواب نیمروزی، آرامشی کوتاه اما مفید برای کودک است. مادرانی هستند که موافق این خواب نبوده و می‌گویند اگر فرزندشان در طول روز نخوابد شب ها بهتر و با خواب آلودگی بیشتر و سریع تر می خوابد. اما این ادعا بر اساس روانشناسی کودکان چندان درست نیست. اجازه بدهید اگر کودک‌تان مایل است، در میان روز مدتی را بخوابد و آرامش و استراحت کند. البته کاملا طبیعی است که با بالارفتن سن زمانی که کودک در طول روز می‌خوابد کم می شود اما بر اساس روانشناسی کودک بهتر است اجازه ندهید این عادت کاملا از ذهن کودک شما پاک شده و آن را ترک کند.

لطفا اشتراک گذاری نمایید